KC De Optimist: een mix van Montessori en Dalton

Hoe geven we vorm aan een combinatie van Montessori en Dalton:
Onze werkwijze is ons inziens het beste van twee werelden. Enerzijds werken we vanuit de pedagogische visie van Montessori en anderzijds qua planning en organisatie van zelfstandige werkperiodes volgens het Dalton principe. Deze 2 onderwijsconcepten overlappen elkaar op verschillende vlakken. Beide stromingen benadrukken de ontwikkeling van zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Het gebruik van weektaken uit het Dalton-systeem kan worden gecombineerd met de Montessori-materialen om een gestructureerde, maar toch flexibele leeromgeving te creëren. In de loop van de jaren is gebleken dat deze werkwijze het best bij ons past.

De volgende uitgangspunten van Montessori hanteren wij in ons onderwijs:
De voorbereide omgeving: De kinderen worden betrokken bij het verzorgen van de eigen omgeving. Op die manier raken zij verbonden met hun omgeving en maken zij deze eigen.
'Help mij het zelf te doen': Wij hebben daar, 'leer me en laat me het zelf doen' aan toegevoegd. We begeleiden al onze kinderen vanuit deze visie en spreken ieder kind aan op zijn eigen niveau. Onze school is een samenleving in het klein. We leren onze kinderen zich verantwoordelijk te gedragen en verantwoordelijkheid te nemen.
Heterogene groepen: je leert van en met elkaar. Je bent een keer de jongste en een keer de oudste. Wij hebben gekozen voor 2 jaargroepen omdat we methodisch werken.
Materiaal: In de onderbouw groepen wordt er gewerkt met het zintuiglijke materiaal en werken de kinderen daarnaast ook nog met het rekenmateriaal. In de middenbouw wordt het rekenmateriaal  ter ondersteuning gebruikt en in de groepen 5 t/m 8 niet meer.

De volgende uitgangspunten van Dalton hanteren wij in ons onderwijs:
Werk organiseren binnen vaste kaders: Vrijheid in het daltononderwijs is de gelegenheid krijgen om het werk zelf te organiseren. De opgegeven leerstof en de eisen die daaraan worden gesteld, de instructies, de werkafspraken en de schoolregels vormen de grenzen waarbinnen de leerlingen hun vrijheid leren gebruiken. We werken met weektaken.
Samenwerken: Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun taken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren

Lees meer over onze visie in onderstaand document:

Download document