Zo ziet een cito periode eruit?

Twee keer per jaar worden de "Leerling in Beeld" toetsen afgenomen voor technisch lezen, rekenen, spelling (vanaf groep 3) en begrijpend lezen (vanaf groep 4). De "Leerling in Beeld" toetsen worden afgenomen om een breder inzicht te krijgen van de leerontwikkeling van de kinderen. 

Deze toetsen worden over meerdere weken verspreid. De toets vervangt op dat moment de reguliere les; zo wordt er bijvoorbeeld geen rekenles gegeven op de dag dat de rekentoets wordt afgenomen.Tijdens de toetsafname zorgen we voor een extra rustige en ontspannen sfeer in de groep waarin de kinderen zelfstandig en in stilte kunnen werken. De toetsen worden afgenomen in een toetsopstelling door de leerkracht. Sommige kinderen worden individueel buiten de klas getoetst. 

Na de afname analyseren we eerst op school-, groeps- en individueel niveau. De resultaten worden altijd gelegd naast de eigen observaties van de leerkracht(en) en intern begeleiders, het reguliere werk en de methodetoetsen. Op basis van de analyse wordt er een groepsplan gemaakt door de leerkracht(en). Tijdens de rapportgesprekken met ouders worden de ontwikkelingen van het kind besproken. Samen reflecteren we op de voortgang van het kind en maken we afspraken voor de komende periode om het kind zo goed mogelijk te blijven ondersteunen bij het leerproces.