Een klas thuis?

Dit schooljaar hebben we er tot dusver voor moeten kiezen om 10x een klas thuis te laten, 21x hebben we het intern opgelost. Een klas thuis laten, doen we niet zomaar. Voordat een klas thuis komt te zitten, hebben we intern naar alle mogelijke oplossingen gekeken. Ik neem jullie even mee in de oplossingen die wij (bijna dagelijks) zoeken:
  • Allereerst kijken we of we een leerkracht hebben die een klas kan overnemen. Dit kan een leerkracht zijn die is ingeroosterd voor extra ondersteuning. Gaat de leerkracht voor de klas, dan vervallen zijn/haar eigen taken en de ondersteuning aan de kinderen. 
  • Er is ook een optie dat een leerkracht die bijvoorbeeld verrijking geeft, voor de klas gaat. Het gevolg hiervan is dat de verrijking voor de kinderen vervalt.
  • We kijken ook of er ondersteunend personeel is die een klas kan draaien. We hebben weinig ondersteunend personeel dus veel keuze is er niet.
  • Met de grotere groepen die we nu hebben, verdelen we de kinderen niet. Als dit een keer noodzaak is, doen we dit maximaal 1x per week. Dit om de andere groepen niet teveel te belasten.
  • Als we een aantal dagen van tevoren weten of een leerkracht nog ziek is, komt er regelmatig een leerkracht extra werken.
  • Soms komt het voor dat een leerkracht een dagdeel weg moet voor een privé afspraak. In die gevallen neemt directie nog weleens een uur over. 
  • Leerkrachten die een cursus of scholing volgen, worden vervangen door Adam onderwijs. Dit zijn externe vakdocenten uit een invalpool. Dit wordt met ingang van 1 januari echter een stuk lastiger i.v.m. het verscherpte toezicht op ZZP'ers. Dit zal als gevolg hebben, dat we vaker geen oplossing hebben.
Dit zijn alle opties die we met elkaar afwegen als er een leerkracht ziek is. We doen dit met grote zorgvuldigheid en onze prioriteit is de groepen te bemannen. Maar zoals jullie wellicht wel gemerkt hebben, lukt ons dat gewoonweg niet altijd meer, een pijnlijke conclusie. De leerkrachten van groep 2 t/m 8 hebben alles digitaal gereed gemaakt zodat kinderen wel thuis aan het werk kunnen als de leerkracht afwezig is.

Ondersteuning
De ondersteuning vanuit de externe organisaties Bijjuf en Thuisorthopedagogen loopt wel altijd door, zij zijn niet bij ons in vaste dienst. 

Evenwicht
Het evenwicht is kwetsbaar in het onderwijs en bij ons op school is dat regelmatig goed voelbaar. De ondersteuners staan voor de groepen waardoor het naar alle waarschijnlijkheid vaker gaat gebeuren dat een groep niet naar school kan. Een zieke leerkracht betekent vaak een groep thuis.

Intern opleiden
Onze opleidingscultuur is sterk, dat maakt onze school krachtig en aantrekkelijk voor nieuwe mensen om te komen werken. De teamleiders zijn uitgeroosterd om samen met de directie en intern begeleiders de (nieuwe) mensen op te leiden. Deze begeleiding is cruciaal om onze onderwijskwaliteit en doorgaande lijn te waarborgen. Zonder deze begeleiding zou dit verloren gaan. Precies om die reden kiezen we ervoor om hen niet voor een klas te zetten bij kortdurende uitval. Dat zou betekenen dat ze elke week voor andere klassen staan en alle observaties en leergesprekken geen doorgang vinden. Dit is voor de organisatie een groter kwaliteitsverlies dan een klas één of twee dagen thuis. Daarnaast zou dat qua belasting te veel vragen van de teamleiders.