Emo? Nee, SOEMO
In groep 5 t/m 8 zijn we gestart met de methode SOEMO, die helpt bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit betekent dat de kinderen leren omgaan met hun gevoelens en leren hoe ze goed met andere kinderen kunnen omgaan. De SOEMO-kaarten behandelen bijvoorbeeld woorden zoals ‘alleen’, ‘heimwee’, ‘zenuwachtig’ of ‘stoer’. Ook leren kinderen vaardigheden, zoals 'je spullen terugvragen' of 'belangstelling tonen voor een ander'. Soms worden vergissingen besproken, zoals: 'Als een vriendje bij mij thuis speelt, ben ik de baas' of 'Als iemand mij een klap geeft, mag ik terugslaan'. De kaarten helpen de kinderen om na te denken over wat goed gedrag is en wat niet. De leerkrachten kiezen de kaarten die het beste passen bij de situatie van dat moment. SOEMO helpt de kinderen zich zelfverzekerder te voelen en zorgt voor een fijne, veilige sfeer in de klas.