Op naar routine 3

Sinds dit schooljaar leggen we extra nadruk op een eenduidige structuur in de klassen. 
Door heldere verwachtingen te scheppen en als team eenduidig te handelen, creëren we een omgeving waarin leerlingen precies weten wat er van ze verwacht wordt en het positieve leerklimaat verder kan groeien. 

Van augustus tot nu hebben we twee routines sterk ingeoefend:
1. Het stilteteken: de leerkracht klapt 3x en de leerlingen klappen vervolgens 3x. Dit is het moment dat de leerkracht stilte en aandacht vraagt van de groep. We doen dit in alle groepen, bij de kleuters wordt er ook nog 1,2,3 bij gezegd. 
2. Het maken van een stille rij: de kinderen leren dat we met elkaar een stille rij maken in de klas en dat we stil door de gangen lopen, dit om de andere kinderen niet te verstoren.

Deze twee routines blijven we met de kinderen inoefenen. Na een evaluatie met het gehele team hebben we besloten om over te gaan naar de 3e routine: de dagstart. Dit is het moment dat de kinderen ‘s ochtends de klas binnenkomen. Momenteel werken we met elkaar uit hoe we dit schoolbreed hetzelfde gaan doen. In de volgende nieuwsbrief lezen jullie hier meer over. 

Deze eenduidigheid in de school zorgt er bovendien voor dat kinderen zich beter kunnen concentreren, vlotter schakelen tussen activiteiten en zich prettiger voelen in de groep. Zo bouwen we samen aan een positief, voorspelbaar leerklimaat.