Opvoeden in een veranderende wereld

De constante invloed uit de samenleving heeft zichtbaar effect op het gedrag van onze kinderen. Op school merken we dat opvoeden steeds vaker een groter onderdeel wordt van de schooldag waardoor er minder ruimte overblijft voor lesgeven. Leerkrachten zijn naast onderwijzer ook meer en meer begeleider in sociaal-emotionele ontwikkeling en het bijsturen van gedrag. Een intensieve en steeds complexer wordende taak. We pakken de taak met beide handen aan, weten dat het bij deze tijd hoort maar hebben wel ondersteuning nodig.

Om onze leerkrachten te ondersteunen in deze complexe taak en meer handvatten te bieden, starten we komend schooljaar met een scholingstraject via Expertis, grip op de groep! We werken aan duidelijke afspraken, praktische handvatten en een schoolbreed beleid rondom (on)gewenst gedrag. Want: voorkomen is beter dan genezen.

We nemen jullie stap voor stap mee in dit proces. Zo blijven we samen bouwen aan een veilige, duidelijke en positieve leeromgeving voor ieder kind.

Wat worden onze actiepunten:

- Start scholingstraject met Expertis: Leerkrachten volgen scholing gericht op gedrag, pedagogisch handelen en klassenmanagement.
- Opstellen schoolbreed gedragsbeleid
- Heldere afspraken en richtlijnen over gewenst en ongewenst gedrag, herkenbaar voor kinderen, ouders en teamleden.
Invoering vaste gedragsaanpak in alle groepen
- Eén lijn in aanpak en taalgebruik schoolbreed, zodat kinderen weten waar ze aan toe zijn. Soemo, De Gouden Weken en Grip op de groep zijn hier onderdeel van.
- Structurele oudercommunicatie
- Ouders worden actief meegenomen in de gedragsaanpak via nieuwsbrieven, ouderavonden en gesprekken. Opvoeden doen we samen.
- Tijd en ruimte voor reflectie in het team
- Regelmatige overlegmomenten waarin leerkrachten ervaringen delen, knelpunten bespreken en elkaar versterken.
- Signaleren en begeleiden bij extra ondersteuningsbehoefte
- Snelle signalering van kinderen die extra begeleiding nodig hebben, met inzet van onze intern begeleiders en eventueel externen.

Wat we de kinderen willen meegeven:
(uiteraard besteden we al aandacht aan onderstaande punten maar we gaan dit meer concretiseren en in een leerlijn samenvoegen)

Respectvol omgaan met anderen
- Luisteren naar elkaar
- Elkaar uit laten praten
- Verschillen accepteren

Zelfbeheersing en emotieregulatie
- Omgaan met boosheid, teleurstelling en spanning
- Eerst denken, dan doen
Verantwoordelijkheid nemen
- Voor eigen gedrag en spullen
- Fouten mogen maken en ervan leren

Samenwerken en hulp vragen
- Delen, overleggen en compromissen sluiten
- Weten wanneer je hulp nodig hebt en hoe je die vraagt

Grenzen herkennen en aangeven
- Weten wat oké is en wat niet
- Voor jezelf opkomen op een respectvolle manier

Zelfvertrouwen en weerbaarheid
- Positief denken over jezelf
- Omgaan met kritiek
- “Nee” durven zeggen
Digitale geletterdheid en mediagedrag

- Hoe ga je online met anderen om?
- Wat is een gezonde balans tussen schermtijd en andere activiteiten?
Normen en waarden van de school

- Zich houden aan afspraken en regels
- Bijdragen aan een positieve groepssfeer